Blog 4

7 maart 2016 - Arad, Israël

Donderdag 3 maart

Een dagje rode zee. 23 graden. Watertemperatuur 20 graden, zon en luie stoelen. Wat genieten als je weer vrij kunt bewegen. Het water is helder en we zien weer de mooiste vissen. De Htjes snorkelen. Mooi koraal. Tegen vijven naar de bird watching. Achterafweggetjes en dan een mooi meer met leuke uitkijkhutjes. We komen bij de Jordaanse grens. Toen Henk wilde uitstappen om een foto te maken, werd hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Ik had er uit het raam hangend al een gemaakt. Voor de laatste keer naar de mall “de Mol” ons eetadresje.

Vrijdag 4 maart

De auto weer volgepakt, mailen in het centrum en dan een route langs de Egyptische grens, langs de Sinaï woestijn. Het is goed afgezet en een goed berijdbare weg. Klein vliegveld ongeveer 40 km boven Eilat. Prachtig landschap, veelkleurige zand, steen heuvels. Weinig verkeer en weinig parkeerplaatsen, zodat we bij een bushokje een koffiestop hielden. Voor Mitzpe (uitzicht) Ramon een eind de woestijn in. Henk reed heel voorzichtig en dat was wel nodig ook. Bordje camping. Grote tenten, kleden op de grond, verdeeld in compartimenten d.m.v. een gordijn. Prima sanitaire voorziening en zelfs een snackbar. Niet te snappen midden in de bush bush. We lunchen er. We rijden omhoog langs mooi gekleurde rotswanden en komen dan bij het visitors center We zijn vroeg, maar we kunnen nergens meer in, want de Sabbat begint zo. Krijgen nog wel kaarten en dan begint ons avontuur pas echt. We hadden ge s.m.s.t dat we tussen 16 en 17 uur bij het appartement zouden zijn. Op de parkeerplaats, bij het huis, niks te zien. Willekeurige mensen gevraagd om te bellen, geen gehoor. Om 17.15 uur op zoek naar onderdak. Het Youthhostel heeft plaats. We vragen nog een keer te bellen en weer geen contact. Gemaild, neem alsjeblieft contact op. En ja hoor, als we net op een vierpersoonskamer ons bed opgemaakt hebben krijgen we contact. Uiteindelijk brengt de vriendin de sleutel van het oorspronkelijke appartement, maar we gaan niet weer inpakken. Het bleek dat de eigenaresse geen verbinding had. Duizend excuses  Alle eettentjes zijn dicht, want het is Sabbat. We maken een creatieve maaltijd met noedels in een thermoskan en eieren in een andere thermoskan, met dompelaartje. Plekje heel mooi aan de rand van de krater.

Zaterdag 5 maart

Henk en Hil staan om 5.15 uur op om naar de zonsopgang te kijken. Brood en koffie mee en wandelen door de krater. Om 9 uur een telefoontje ( 3 keer over laten gaan en niet opnemen) dat ze bij het eindpunt zijn. Wij hebben ondertussen al een heerlijk ontbijt gehad en nemen nog wat extra mee. Dan verhuizen. Het is 4 hoog, maar groot genoeg voor ons. In het visitors center mooie informatie over Ilan Ramon de eerste Israëlische ruimtevaarder die omgekomen is en over de krater.

Het is de grootste krater van Israël, 40 km. lang en 8 km. breed. We gaan naar de Bio Ramon dierentuin, waar je kunt zien welke woestijndieren er leven. Veel schildpadden, slangen en krokodillen. Lunch, heerlijk in de zon en dan naar de lotz cysternen, dat zijn waterbekkens. We komen er niet bij, maar zien wel groene stukken midden in de woestijn. Ook een prachtige roofvogel. Ik las net dat de Negev woestijn twee derde van Israël beslaat.

Zondag 6 maart

Inpakken en voor negen uur op pad

We zien onderweg Avdat National Park. Krijgen een diavoorstelling over de bijzondere plaats. Het is door de Nabateeërs gesticht als pleisterplaats op de incense route. De Nabateeërs vervoerden er hun handelswaar, zoals specerijen, medicinale planten, textiel, zilver en goud. Dit begon in de 4e eeuw voor Christus en begon in Yemen, door Saoedie Arabië naar Gaza. De kamelen hadden een behoorlijke last te dragen. 150 – 200 kg In de eerste eeuw voor Christus maakten ze er een permanente plaats met prachtige gebouwen. Zie foto. Nabateeërs betekent Cistern gravers.

Verderop het En Avedat N.P. Henk en Hil gaan wandelen door de kloof. Wij lopen er een eindje in en bezoeken dan het graf van Ben Gurion. Hij was eerste minister in 1954 is hier geboren en begraven. Geboren: 1886 overleden: 1973

De weg er naar toe was prachtig met cypressen en dennen.

Henk en Hil hadden een mooie wandeling en veel water gezien.

Veel cactussen en ook een cactusfarm, zoals wij boomgaarden hebben. Trouwens we hebben ook al sinaasappelboomgaarden gezien. Het is hier echt voorjaar. Prachtige bloemen.

Langs Dimona, waar de kernopwerkingsplaats is. Dat hebben ze in het geheim gedaan .Door het verdrag met de Amerikanen zouden ze gecontroleerd worden of ze geen kernwapens maakten en hebben boven de echte reactor hetzelfde gebouwd maar dan alleen voor de opwekking van energie. Ze zijn er ingetrapt, maar het wordt bewaakt met een Zeppelin en een heel gebied afgezet en goed bewaakt.

Weer een N.P. Een oude kerk met een tegel mozaïek. Toch zondag. We maken een omweg om de dode zee te zien en zijn helemaal blij met het mooie huis en vooral de tuin met ligstoelen en een slaapbank. Nu lekker in de zon, koffie.

1. Wil:
    7 maart 2016
    O, wat ludiek om in je thermoskan te koken.....Leve de dompelaar! Leuk om te lezen hoor. Hier schijnt het zonnetje en achter het glas is het (ook) goed warm, o, het regent alweer. dus ergens moet een regenboog zijn. Lieve mensen, goede voortgang....
  2. Betsie en henk:
    7 maart 2016
    Wow, jullie zien er goed uit zeg! Het is te zien dat jullie veel zon-uren maken, heerlijk.
    En veel te zien en te beleven, natuur en geschiedenis. En inventieve manieren om aan je warme hap te komen. Mooi, lekker genieten met z'n vieren!
  3. Ria:
    7 maart 2016
    Fijn dat jullie zo genieten, de verhalen klinken goed. veel plezier. Groetjes Ria
  4. Anne:
    8 maart 2016
    Bijzonder hoor wat jullie meemaken! Geweldig het bereiden van de eier/noedelmaaltijd! Wel jammer om op de foto die akelige krukken van Gerry te zien staan...zou zo graag lezen dat er gewandeld werd met 'de hele groep'. Nog niet dus! Vanavond groeten van jullie van Miranda gehad, leuk! Goed ons best gedaan met oefenen! Jullie met heel veel genieten verder!
  5. Sonja:
    10 maart 2016
    Prachtig wat jullie allemaal zien. Met je voet gaat het dus nog niet beter?! Jammer! Groeten uit NL, Sonja