Blog 9

26 maart 2016 - Chorazim, Israël

Woensdag 23 maart

Nou het is een heerlijk bed in onze bunker. De meeste Israëliërs hebben een aparte schuilruimte. Wij merken dat aan het kleine raam en de loodzware deur. Het is lekker zonnig en we genieten van alle heerlijke plaatsjes hier bij huis en vooral de hangmat. We hebben dan ook geen zin om veel te doen, behalve boodschappen in een dorp 15 km. Verderop. We horen dat er vanavond een Poerim viering is in de synagoge vlakbij. Met Poerim wordt het verhaal van Esther verteld. Dat speelde zich ongeveer 2300 jaar geleden af .Het volk Israël is weggevoerd naar Babylonië, het huidige Irak. Haman een voorname minister van koning Ahasveros wil de joden uitroeien. De Koning kiest uit alle mooie vrouwen Esther, een Jodin. Mordechai is de oom van Esther en adviseert haar. De koning zegt dat Esther mag vragen wat ze wil en dan zegt ze dat ze Jodin is en haar volk wil sparen. Ahasveros wordt zo boos dat hij Haman laat doden. Het hele verhaal wordt verteld en elke keer als de naam Haman voorkomt wordt er gerateld en knalbommetjes op de grond gegooid. Het is echt een feest om te herdenken dat het joodse volk gered is. Alle kleine kinderen zijn verkleed, want het wordt gevierd als een soort carnaval. Hans en Henk krijgen eerst een keppeltje op en dan een hoed met prachtige blauwe haren. Wij meisjes krijgen ook een hoed. De Rabbi leest de boekrol al heen en weer bewegend in een razend tempo voor. Kinderen lopen dwars door elkaar. Na afloop een glaasje Whisky of Wodka en voor de kids sap met een koekje. Leuk om mee te maken. Thuis nog lekker buiten gezeten, want het is nog heerlijk warm.

Donderdag 24 maart

Vandaag naar Tiberias. Het is file en even later snappen we waarom. Er is de grote Poerim optocht. Leuk om te zien. We willen nog zwemmen, maar kunnen geen goed strand vinden. Hil en Henk zijn nog in het meer geweest, maar voor mij was dat te stenig. Bovendien was het water groen. Gelukkig hebben we een wasmachine. Het is wel raar om te bedenken dat vandaag de passion is en witte donderdag. Het lijkt zo in strijd met het uitbundige Poerim feest.

Goede vrijdag 25 maart

Vandaag rust. Heerlijk buiten in de zon de Mattheus beluisterd. We kwamen er pas later achter dat de klok ’s nachts al verzet was. Verschil nu dus 2 uur.

Zaterdag 26 maart

Vanmorgen vroeg opgestaan, want we gaan rond het meer van Galilea fietsen. In Tiberias fietsen gehuurd. Eerst naar de noordkant twee grote heuvels. Mijn conditie was ver onder de maat, maar ik kwam toch steeds na puf en hijgwerk boven. Gelukkig hadden we toen het ergste gehad wat heuvels betreft. In Capernaum het huis van Petrus bezocht. Ze hadden er wel een prachtige moderne kerk bovenop gebouwd. Aan de oostkant, de kant van de Golan, is het overal troep. Jammer, want het meer ligt heel mooi tussen de heuvels. De zuid en west kant zien er weer prachtig uit met veel Bougainville struiken en bomen in verschillende kleuren. De wind is gedraaid naar zuid zodat we hem in de rug hebben. Bij de Jordaan nog gekeken waar mensen gedoopt werden in witte gewaden en dan zo het water in. Leuk om te zien, maar wel commercieel. Mijn voet heeft het goed gehouden. Hil bakt nog steeds pannenkoeken, want dat gaat niet zo snel. Het is droog gebleven, alhoewel ze regen voorspeld hadden. Heerlijk om te fietsen ongeveer 21 graden.

We wensen jullie allen fijne paasdagen.

1. Betsie en henk:
    26 maart 2016
    Fijn dat het fietsen is gelukt Ger! Je bent een bikkel!
    Lijkt me heel bijzonder om daar te zijn, nu rond Pasen. Goede paasdagen voor jullie.
    liefs Henk en Betsie
  2. Anne:
    26 maart 2016
    Lieve Gerry en Hans. Zo te lezen leven we nu echt in andere werelden. Wij met de rituelen van witte donderdag, goede vrijdag, via de paaswake die we in deze hele nacht liepen, op weg naar stille zaterdag, naar straks de vroege dageraadsviering en dan op naar de feestelijk tien uur dienst! Mooi en altijd weer bijzonder vind ik om je dan te bezinnen en stil te staan bij alles wat er is in deze zo onrustige wereld! En ondertussen blijven hopen dat het goed komt en zeker ook 'het Licht' doorgeven. We hebben fijn met Miranda gezongen afgelopen donderdag, wat kan ze ons toch inspireren en wat heeft ze ook prachtig gespeeld op de dwarsfluit en Martin op het orgel. Wij gaan ons ook 'opmaken' voor onze driemaanden reis naar het Iberisch Schiereiland. Vrijdag vertrekken we. Voor jullie nog een fijne tijd en een goede reis naar huis. Voor straks: De Heer is waarlijk opgestaan! Liefs Anne
  3. Anne:
    Voor jullie in Israel Gezegende Paasdagen
  4. Hans en ineke:
    Hoi lieve Hans en Gerry,
    We zitten hier nu lekker aan de wijn en hebben vanmorgen in de kerk weer stilgestaan bij de betekenis van Christus' sterven en opstanding: liefde en hoop voor altijd !
    We lezen jullie verhalen met aandacht wat bijzonder wat jullie allemaal beleven.
    Fijn dat je je goed kunt verplaatsen Ger; geef nooit op.......!
    Fijne dagen verder en liefs van ons,

Hans & Ineke
  5. Ria:
    27 maart 2016
    Wat een bijzondere zoals jullie het beschrijven.
    Jullie ook goede paasdagen met elkaar.
    Groetjes Ria
  6. Willem en Lydia:
    28 maart 2016
    Handel heeft een mooi Oratorium gemaakt over Esther, hebben wij een aantal jaren geleden uitgevoerd! Fijn Gerry, dat je ondanks je blessure toch een goede vakantie hebt (zo te lezen) Liefs!!
  7. Hans Segaar:
    28 maart 2016
    2e paasdag
    hoi lieve Ger en Hans
    voor jullie ook opgewekt paasfeest. Het kan nog net......
    Hadden een bijzonder stille week met iedere avond avondgebed, avondmaal, paaswake
    Gisteren liep dat uit in een geweldige viering met veel muziek en feestelijkheden
    Een goede tegenhang tegenover de ellendige gebeurtenissen in Brussel.
    wat beleven jullie en8rm veel ! Goed dat er van die mooie ve4slagen zijn, en foto's.
    kanje thuis nogeens op reis !
    Liefs Janny en Hans
  8. Wil:
    29 maart 2016
    Lieve allebei,
    Genoten van jullie beschrijving van de afgelopen dagen. Veel liefs Wil