Blog 8

22 maart 2016 - Chorazim, Israël

Zaterdag 19 maart

Vannacht geslapen in Yoqne’Am. De omgeving is prachtig, een mooi huis met een tuin met mandarijnenbomen. We sliepen onder een eenpersoons dekbed, dus dat was een echt dekengevecht. Vanmorgen eerst van de tuin en de mandarijnen genoten. Ik vergeet steeds te vertellen dat er hier al veel in bloei staat. Heel veel Mimosa, maar ook roze, rode en gele bloemen aan de bomen. Vandaag is het dus Sabbat en hebben de joden hun zondag. Op vrijdag hebben de Moslims en Druzen hun vrije dag en zondag de Christenen. Vandaag konden we dus naar een Druzenmarkt. We reden over de berg Karmel, naar Haifa. Wat een prachtige vergezichten. In een supermarkt wilden we bier kopen, maar nee hoor, geen alcohol te bekennen .We hadden ons niet gerealiseerd dat het een Moslimwinkel was dus… In Ein Hod een Kunstenaarsdorp bezocht. Wel met gemengde gevoelens, want we hadden het boek: het litteken van David gelezen en daarin wordt een Palestijnse familie verdreven van de plaats waar ze al generaties woonden. In Haifa aan het strand gezeten en de Karmelieten kerk bezichtigd. Ze bouwen dan gewoon een kerk over een grot. Nog bij de Bahai tempel geweest, maar er niet in, te laat, Toch mooi. Thuis lekker pannenkoeken.

Zondag 20 maart palmzondag

We moesten nog steeds bijkomen van de excursie, dus geprobeerd uit te slapen en heerlijk in de zon in de tuin gezeten. We gaan naar het Megiddo park. De plaats waar al veel oorlogen uitgevochten zijn .7000 Jaar voor Christus woonden er al mensen. Het ligt op een heuvel en er zijn dus verschillende woonlagen. Het meeste indruk maakte de grote graansilo en de hele diepe waterput en waterwerken. Ook kon je de berg Tabor zien en de stad Jenin op de Westbank. De vlakte is heel mooi zo tussen de bergen .Veel landbouw, want het is vruchtbare grond. Terug nog langs het graf van Moshe Dayan en Ilan Ramon de eerste Israëlische ruimte vaarder. Voor donker thuis en dat is ongeveer 18 uur.

Maandag 21 maart

Vanmorgen iets vroeger weg, maar helaas file. We rijden door het gebergte van Gilboa. Op de berg zomaar verspreid, veel gedenktekens voor mensen die in 1948 gestorven zijn. We komen op een prachtig uitzicht punt en zien Jenin op de westelijke Jordaanoever en Jordanië. Bij helder weer kun je van de Jordaan tot de Middellandse zee kijken, maar zo helder is het niet. Dan naar Bet Shean. Het bestaat al 5000 jaar voor Christus en is een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen in Israël. Het is net zoals het meeste hier al door verschillende volken veroverd. Nu zijn ze het aan het restaureren. Ik had al gelezen dat er zo’n mooi theater zou zijn. Nou daarin worden we niet teleurgesteld. Prachtig, grote zuilen, mozaïeken een badhuis. Er moet nog veel gebeuren, maar juist daarom heel bijzonder. Als we in de tempel ons broodje eten, zien we hele vlucht ooievaars vliegen. Prachtig. De vogeltrek is hier al begonnen.

Dan naar de Synagoge. We herkennen het niet als zodanig, omdat er om heen gebouwd is. Op de vloer mooie mozaïeken van Abraham die Izak moest offeren. Het middenstuk de 12 tekens van de dierenriem en het derde deel de menora (7 armige kandelaar). We rijden nog naar een mooi uitzichtpunt, zien een gazelle. Er leven hier ook steenbokken, maar die hebben we nog niet gezien. We zien de Jordaan, maar wat een deceptie. Een smal gekanaliseerd slootje met bruin water. We rijden langs het meer van Galilea en dat is prachtig. De berg Tabor moet nog even wachten. Het wordt al donker en het regent wat. Thuis de restjes opgemaakt, want morgen begint weer een nieuw avontuur.

Dinsdag 22 maart

Vanmorgen hartelijk afscheid genomen van Yoav. Naar Bet Sheárim . Archeologische opgravingen  Meer dan 30 graven zijn blootgelegd. Prachtige grotten met sarcofagen. Dan naar Bet Lehem in Galilea. Ze hebben daar heel veel kruiden. We hebben nog nooit zoiets gezien. Moeten er wel een stukje de binnenlanden door. Dan is er nog een National Park. Het mooiste waren de mozaïeken in de Synagoge. Ook hier weer in het midden de 12 tekens van de dierenriem. Het is niet helemaal gaaf meer, maar bijzonder om te zien met hoeveel precisie dat gemaakt is .En dan die vergezichten. We kunnen Nazareth zien en willen nog naar de binnenstad maar we zijn te veel tijd kwijt om het te vinden. Ja, je denkt dan dat kleine dorpje Nazareth, maar het heeft 80.000 inwoners en is zeer heuvelachtig. Bijzonder om er te zijn en te merken dat je er toch een beeld bij had, dat dus helemaal niet klopt. En toen door naar Korazim, boven het meer van Galilea. We zitten in een leuk huis, met uitzicht op het meer en bloemen in de tuin en nu een heerlijk bed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wil:
    23 maart 2016
    mooi verhaal Gerry, je bent een ware schrijfster
  2. Ben en Martha:
    23 maart 2016
    Mooi hoor, prachtige verhalen.
    Een hele belevenis; om nooit te vergeten.