Blog 12

5 april 2016 - Mevaseret Zion, Israël

Maandag 4 april

Het is even zoeken, maar dan zijn we ook in het Hadassah ziekenhuis, waar een moskee is met 12 gebrandschilderde ramen die Chagall gemaakt heeft. We hebben geluk dat er ook een groep is, want  voor particulieren wordt het kennelijk te duur. De 12 ramen stellen de zonen van Jacob voor. Er is zoveel in te zien, dat ik er lang niet alles uithaal, maar heel prachtig met heldere kleuren. We kijken het thuis nog na en lezen het stuk over de zonen nog eens rustig door, misschien dat we het dan beter begrijpen.

Dan naar Yad Vashem de gedenkplaats van de slachtoffers van de Holocaust. Het gebouw zelf is al heel indrukwekkend. Een tunnel met daarin allerlei verschillende vormen van gedenken. Zo vertelden mensen hun persoonlijke verhalen op video, veel foto’s, projecties op de grote achterwand, een gedenkplaats voor kinderen, waarin continue namen genoemd worden, voorwerpen , treinrails, maar ook foto’s in een koepel met een opening naar boven. Mooi dat symbool. Buiten waren tussen de bomen verspreid veel bordjes met namen van mensen die zich ingezet hadden voor de joden, ook veel Nederlanders. We kennen natuurlijk het verhaal, maar het komt zo wel dichterbij. Wat ik bijzonder vond is dat tienermeisjes stonden te huilen, wat werkt het lang na. Een intensieve dag.

Dinsdag 5 april

Onze laatste dag in Israël Er staat niet zo heel veel meer op het programma. De muur, die hebben we nog niet gehad. Om de oude stad staat een dikke hoge muur, waar je over kunt lopen. We parkeren de auto bij de Jaffa poort en beklimmen de muur, lopen zuidwaarts naar de Zion gate. We zitten dan nog net in het Armeense kwartier met de tombe van David. Als we even koffiedrinken, lopen er een stel jongens met een gitaar en zingen een verzoeknummer voor Henk, want hij is jarig. Dan naar de Dormiton Abbey. We zijn mooi op tijd om een dienst mee te maken en die is ook nog in het Duits. Veel Gregoriaans. Grappig dat we de vorm herkennen. Het is een prachtige kerk met veel mozaïek. In de crypte ligt Maria op haar sterfbed, vandaar de naam. De Armeense wijk ligt vlak tegen de Joodse wijk en daar eten we nog een heerlijke falafel. Naast ons militairen, meisjes en jongens, met zware wapens, die schijnbaar onbekommerd genieten van hun lunch. Dat is wel wat hoor al die wapens. Je kunt haast niet in een winkel komen, of er loopt wel iemand zichtbaar met een wapen. Wij lopen rustig terug naar de Jaffa poort. Als we hier zitten komt er een groep Russen die ook voor Henk zingen. Dan gaan we noordwaarts. De muren zijn prachtig, het pad ook, maar moeilijk te belopen. Het is ook warm, dus wij gaan er bij de Damascus poort af en komen dan in het Moslimkwartier. Het is kwart over vier en vanuit de Al Aksa moskee is het vast in heel Jeruzalem te horen dat de Imam oproept tot gebed. We lopen terug door al de kleine straatjes met leuke winkeltjes. Van alles naast elkaar en komen dan weer bij de Jaffa poort We zitten heerlijk in de schaduw en vermaken ons prima met het kijken naar al die verschillende mensen. Veel joden met van die mooie pijpenkrullen, hoge hoed en zwart in ’t pak. rijdend op van die elektrische vouwfietsjes  En dan al die veelkleurige “klederdrachten”. We hebben de auto in de parkeergarage gaan door de kalverstraat van Jeruzalem. Prachtige kunstwerken. Ik kan het niet laten een paar foto’s te maken. En dan voor de laatste nacht in Mevaseret Zion met uitzicht op Jeruzalem.

We hebben het fantastisch gehad, veel gezien, gehoord en genoten.

1. Anne:
    6 april 2016
    Lieve Gerry en Hans,
    En dan zit jullie reis erop! In Albarracin, mooie Unesco erfgoedstad in Spanje, jullie laatste verslagen gelezen (en voorgelezen aan Herman). Wat hebben jullie een geweldig gevarieerde reis gehad. Complimenten voor de prachtig beeldend geschreven verslagen. Spannend was het elke keer om te lezen of jij 'mee kon komen' Gerry, maar ondanks je blessure is dat volgens mij wonderwel goed gegaan. Fijn hoor! Tja en dan nu weer naar de groenteman Hans voor grapefruits en sinaasappelen. Hartelijk dank voor het delen van jullie reisverslag, sterkte met het weer acclimatiseren. Groet van Herman en Anne